![](http://ecx.images-amazon.com/images/I/416zr2cADpL._SS500_.jpg)
It is quite popular, among artists, to justify their art by the expression "it speaks for itself" or "I don't have any words for it." It is less popular but effective for an artist to overexplain and, in effect, justify his art in an overabundance of words.
I don't care to do either, although I tended toward the first of these in the past.
I merely want to amplify the meaning of the music on this album in words.
The meaning for me is the truth involved in this: one artist creating spontaneously something which is governed by the atmosphere, the audience, the place(both the room and the geographical location), the instrument; all these being channelled consciously through the artist so that everyone's efforts are equally rewarded, although the success or failure belongs completely to the artist himself. The artist is responsible for every second.
In a group this is not true, nor should it be true. One is firstly responsible to the other players and so the cycle is not quite complete, not quite pure. Nobody knows exactly whose fault or responsibility, failure or success it is because of the nature of a group and the complexities involved. One does not have communion with the audience because one is having communion with the rest of the group. This will help explain the reason for this album.
About the album concept: It certainly isn't geared to sell a million. A three-record set is not something to be done without a reason. The reason is simple. All the music was recorded in a evolutionary manner, nothing ever is repeated(as is true of all my solo-concerts) and it has never been done before unless you classify it as an opera or a competitor of the Well Tempered Clavichord. Hopefully it will be, in time. Also there is not a note I would edit out because then I would be editing out much of the audience too.
Moral considerations: I am, and have been, carrying on an anti-electric-music crusade of which this is an exhibit for the prosecution. Electricity goes through all of us and is not to be relegated to wires. Finally I would like to clarify my position on what I think my purpose is and what I think I should be called. I don't believe in "Art". In that sense I am not an artist. I believe in Music to the extent that it was here before we were. In that sense, perhaps I'm not a musician. I don't believe in Life, but whoever really deeply considers the question will resolve in the same key. I don't believe that I can create, but that I can be a channel for the Creative. I do believe in the Creator, and so in reality this is His album through me to you, with as little in between as possible on this media-conscious earth.
As to what I should be called, I don't remember Him calling me anything in particular.
Keith Jarrett
예술가들은 흔히 자신의 예술을 표현할 때, “작품 자체가 스스로 대변합니다” 혹은 “할 수 있는 말이 없군요” 라며 설명한다. 또 다른 방법으로는 사용빈도는 낮지만 효과적인 방법으로, 작품을 수많은 단어를 사용해 장황히 설명함으로써 정당성을 얻는 방법이 있다. 나는 지금은 둘 다 개의치 않지만, 과거에는 전자의 방법을 선호하곤 했다.
나는 그저 이 앨범에 실린 음악의 의미를 말을 통해 극대화 시켜보려한다.
나에게 그 의미란 다음과 관련된 사실이다. 한 예술가가 스스로 무언가를 창조한다. 이 무언가는 분위기, 청중, 공간(장소와 지형적 위치 모두), 악기에 의해 지배된다. 이들은 예술가의 의식을 통해 한데 모이기 때문에 각각의 노력은 모두 동등하게 인정된다. 비록 최종 성공이냐 실패냐는 전적으로 예술가 그 자신에게 달려있지만 말이다. 예술가는 매순간에 대해 책임을 지는 것이다.
어떤 그룹에서는 이것이 사실이 아닐 때가 있고, 또한 사실이어서도 안 된다. 어떤 한 요소가 나머지 요소들에 대해 우선적인 책임이 있기 때문에 이 고리는 완전하지도, 순수하지도 않게 된다. 누구도 그 한 요소가 무엇인지 정확히 알 수 없으며 이는 그것이 그 그룹의 자연적인 속성이기 때문이다. 바로 이 사실이 이 앨범의 근거를 설명해 줄 것이다.
확실히 이 앨범의 컨셉은 밀리언셀러가 되는것을 겨냥한 것은 아니다. 이 3장짜리 레코드 세트는 타당한 근거 없이 만들어진 그런 앨범이 아니다. 그 근거란 간단하다. 앨범의 모든 곡은 혁신적인 방법으로 녹음되었고 재녹음은 일절 없었다(나의 모든 솔로 콘서트가 그러하긴 하다만). 그리고 당신이 이 앨범을 오페라나 혹은 평균율의 경쟁음반으로 분류하지 않는 한 일전에 전혀 행해진 적이 없는 종류의 음악이다(바라건대 언젠가는―너무 늦지않게―그렇게 되기를). 또한 내가 편집해서 잘라낼 음표라고는 일절 없었는데, 그러려면 청중들의 소리 역시 많은 부분 잘라내야 했기 때문이다.
이 음반은 도의적으로는 내가 그간 해왔던, 또 해나가고 있는, 반(反)전자음악 운동에 대한 소추의 증거물이다. 전자성은 우리 모두가 겪게 되는 것이며 전선 따위로 치부되어서는 안 되는 것이다. 마지막으로 나는 나의 위치를 명확히 하고 싶다. 나의 목적이 무엇인지, 내가 무엇이라 불려야 할지에 대해서 말이다. 나는 “기법”을 믿지 않는다. 그런면에서 나는 기법(기술)자가 아니다. 나는 우리가 존재하기 이전부터 존재했던 음악을 믿는다. 그런면에서, 나는 아마도 뮤지션은 아니다. 나는 생명을 믿지 않는다. 하지만 누구든 진정 깊이 그 문제를 사색하는 자는 같은 열쇠를 통해 풀어낼 것이다. 나는 내가 창조할 수 있음을 믿지 않지만 내가 창조성의 통로가 될 수 있음은 믿는다. 나는 진실로 창조자를 믿는다. 따라서 사실 이 앨범은 나를 통한 그 분의 앨범이다. 매체에 민감한 이 땅에서 그 분과 당신과의 교감이 가능한 한 거의 없는 채로 말이다.
내가 마땅히 불려져야 할 이름에 대해, 나는 그 분이 나를 특별히 무엇이라고 부르는 것을 기억하지 못한다.
(번역: 본인)
'음악' 카테고리의 다른 글
베토벤 피아노소나타 32번 - 박하우스(live) (0) | 2009.11.14 |
---|---|
베토벤 피아노소나타 12번 - 박하우스(live) (0) | 2009.11.14 |
리스트 "리골레토" 中 4중주의 콘서트 패러프레이즈 - 바렌보임 (0) | 2009.11.09 |
리스트 순례의 해 中 Sonnets of Petrarch - 바렌보임 (0) | 2009.11.08 |
리스트 사랑의 꿈3번 - 바렌보임 (0) | 2009.11.08 |